Sätt fart på dina digitala affärer
Har hemsidan fallit i glömska under sommaren? Då är det hög tid att göra en omstart. Edit Künstlicher (bilden) är expert på digital kommunikation. Läs hennes råd för hur kunderna hittar dig på nätet.
Många kliniker ser att trafiken på deras hemsidor går ner under sommaren. Malin och Göran driver en veterinärklinik på en populär semesterort, och har inte haft tid att arbeta med vare sig hemsidan eller Facebooksidan i sommar. De skrev till Edit Künstlicher, VeterinärMagazinets expert på digital kommunikation, för att få hjälp. Här är hennes råd:
”Sällskapsdjursägare älskar att plåta sina små vänner. Den här aktiviteten engagerar kunden, fyller er sida med fina bilder, söta bilder får spridning och ni knyter an till er hemsida.
Så här gör ni: Anordna en enkel aktivitet där klinikens Facebookföljare får lägga upp sin finaste sommarbild på sitt husdjur. Välj ut tre finalister som ni lägger upp på hemsidan där era kunder/följare kan rösta på bästa bild genom att skicka ett mail.
Ett fint pris kan vara att ni ramar in bilden och sätter upp i väntrummet. Den här aktiviteten kan återkomma varje sommar och fylla en vägg med fina bilder och knyta kunder till er.
Ett annat tips är att låta personalen lägga upp sina bästa bilder på sina husdjur och låta kunderna rösta på sin favorit.
Glöm inte sätta upp tydliga ramar och regler för tävlingen.”
I varje nummer av VeterinärMagazinet svarar kommunikationsexperten Edit Künstlicher på frågor om digital marknadsföring. Maila din fråga till: edit@veterinarmagazinet.se.