Agria tror på framtiden
Försäkringsbolaget Agria gläds åt goda siffror och ser fortsatt ljust på framtiden. Det framgår av en artikel i Finansliv, en branschtidning för bank och försäkring.
Artikeln beskriver hur försäljningen av försäkringar i stort har ökat i Sverige de senaste 15 åren (då var 14 procent av alla hundar försäkrade, mot dryg 41 procent 2012).
Så ser det inte alls ut i Norge och Danmark, marknader som Evidensia och Djursjukhusgruppen nu går in i. Av alla svenska katter var 36 procent försäkrade förra året – motsvarande siffra i grannländerna var 2 procent.
Enligt artikeln är djurförsäkringarna en mycket god affär, i alla fall för dominerande Agria. Förra året hade Agria en skadekostnadsprocent (premieintäkter i relation till skadeersättning) på 67,7 procent. Snittet för vanliga försäkringar hos de stora bolagen ligger på i snitt 80 procent.
För framtiden tror Agrias företrädare på fortsatta framgångar. Tillväxtpotentialen ligger dels i att det ännu återstår många djur att försäkra, dels i att efterfrågan på djursjukvård ständigt ökar. Exempelvis har antalet veterinärbesök för katter ökat med 50 procent sedan 2006.