Djursjukhusgruppen byter namn och logga

102933_1289088158.jpg_130

Djursjukhusgruppen blir AniCura. Bakgrunden till namnbytet är företagets internationella expansion, heter det i ett pressmeddelande.

I dag finns AniCura på 60 orter tar årligen emot en halv miljon patienter och är exklusivt inriktad på smådjur.

”I takt med företagets kraftiga tillväxt har behovet av en gemensam varumärkes-plattform och ett nytt namn tydliggjorts”, skriver AniCura.

AniCura är en kombination av de latinska orden ”anima” som betyder själ och liv samt ”curare” som betyder bota och vårda. En ny symbol introduceras också i form av en hund och katt som kommunicerar verksamhetens fokus på sällskapsdjur.

– Namnbytet är en strategiskt viktig del av en större varumärkesbyggande process. AniCura är ett unikt namn som ger rätt associationer kring verksamheten och fungerar väl i vår fortsatta expansion”, säger Peter Dahlberg, vd och koncernchef i AniCura.

AniCura ägs av ett större antal medarbetare, Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm samt det svenska investmentbolaget Fidelio.