Små kliniker i digital framkant

Små kliniker i digital framkant

Nu tar två veterinärkliniker i Storstockholm ett kliv in i digitaliseringsåldern och lanserar en egen videotjänst. Det är Sollentuna Djurklinik och Vallentuna Djurklinik som har en egen app.

Veterinärerna Karin Collin och Maria Ledunger Thulin, ägare till Sollentuna Djurklinik och Vallentuna Djurklinik, har lanserat appen Internet Djurklinik för chat och videosamtal som finns att ladda ner där appar finns.

– Tanken är i första hand att våra nuvarande kunder ska kunna påbörja besöket via appen och sedan, om det behövs, fortsätta med ett fysiskt besök på någon av våra kliniker, säger Karin Collin.

Men hon säger också att ingen kund blir utesluten – ringer någon från en annan del av Sverige, kommer den att få svar och vid behov remitteras till en klinik i närheten.

– Vi har jobbat länge och vet var i Sverige kolleger med olika kompetenser finns, säger Karin Collin.

Det är Karin Collin och Maria Ledunger Thulin själva som svarar på videosamtal och chat. Beroende på arbetsbörda kommer det att lägga upp tider i appen som talar om när de är tillgängliga, och djurägarna kan direkt se när det finns lediga tider. Än så länge utlovas svar inom fyra timmar på vardagar, men i verkligheten kommer servicen att vara bättre än så, säger Karin Collin.

Karin Collin tror inte att det blir aktuellt med särskilt mycket läkemedelsförskrivning via appen, eftersom det ofta kräver att man träffar djuret. Utom i vissa fall.

– När det gäller fästingprofylax säger ett videosamtal mer om hur djuret bor och lever, än när det kommer till kliniken. Det är ett exempel på vad som kan vara lämpligt att skriva ut.

Appen är uppe och fungerar redan nu, men den har ännu inte blivit känd bland kunderna. Inom kort ska den lanseras med hjälp av affischer i väntrummet, röstmeddelanden i telefonsvararen och information via sociala medier.

– Det är en investering, eftersom vi inte är tekniskt kunniga själva, men jag hoppas att den ska bära sig, säger Karin Collin.

Hon och hennes kollega är stolta över sin tjänst. Den ligger i framkant jämfört med de stora kedjorna, som har aviserat liknande tjänster men inte kommit igång än. Samtidigt har de första videoveterinärerna som FirstVet och Vethem visat vägen, så att kunderna snabbt kommer att förstå vad det handlar om. Lite David mot Goliat är det i alla fall.

Text: Ingrid Kindahl