Susanne Åhman startade egen hudklinik – nu växer den

Susanne Åhman startade egen hudklinik – nu växer den

Dermatologen Susanne Åhman lämnade Stockholm för att starta eget i Lund. I VeterinärMagazinet berättar hon om hur hon byggde upp det egna företaget VetaDerm.

En av dem som ägnar sig åt den växande patientgrupp som har hudproblem är Susanne Åhman. Hon är en av fyra diplomates inom dermatologi i landet. Hon är också ägare till kliniken VetaDerm i Lund.  Den vanligaste patienten på hennes klinik är en hund som varit dålig allt mellan en månad och tio år och som inte fått korrekt diagnos och behandling tidigare. Ungefär 80 procent av patienterna kommer till VetaDerm på remiss. 

–De kommer från kolleger som har kört fast. En del vill att vi ska göra ett specifikt test medan andra vill att vi ska ta över patienten helt, berättar Susanne. 

 Återstående 20 procent är antingen återkommande kunder eller djurägare som blivit rekommenderade att vända sig till VetaDerm av en vän eller uppfödare.

Susanne arbetade tidigare i Stockholm, men flyttade ner till Skåne och startade klinik i Lomma 2017.  

 –Jag kände att jag ville öppna en renodlad specialistklinik i dermatologi. Jag visste att behovet fanns och jag ville utforma en klinik som kan ge djuret och djurägaren helt individanpassad vård. Jag såg det som lättare att göra det i egen regi, säger hon. 

 Sedan januari i år ligger kliniken i Lund i egna, större lokaler. Nu utgörs arbetslaget av tre veterinärer, två djursjukskötare, en djurvårdare och en receptionist. 

  Dermatologispecialister är en bristvara i Sverige, det finns bara en handfull. Fyra diplomates och några få steg 2-specialister. 

– Forskningen, kunskapen och förståelsen om dermatologi har exploderat senaste 25 åren. Cirka 10 till 12 procent av alla hundar är allergiska, många fler än vad specialistmottagningar kan hjälpa. Därför är det viktigt att alla veterinärer blir bättre på dermatologi, säger Susanne Åhman.  

Hennes bästa tips till kolleger som kör fast är att söka grundorsaken och inte fastna i att behandla symtomen. 

– Se på sjukdomshistorien. Är det tredje gången djurägaren söker för öronproblem finns där något bakomliggande. Kroniska öronproblem är jättevanliga. De flesta beror på allergi, men det finns även andra orsaker. Givetvis kan man ge symtomlindrande behandling, men nöj dig inte med det. Klådskalan är ett bra verktyg att ta till för att avgöra om djuret kliar sig onormalt mycket. Det är inte lätt för djurägaren själv att avgöra detta och många ägare förstår inte att slickande och bitande beror på klåda. 

Text och foto: Maria Lindberg

Detta är en förkortad version av artikeln, som publiceras i sin helhet i nästa nummer av VeterinärMagazinet.

Annons