Prisdebatt skapar beteendeförändring inför djursjukvårdsbesök

Fler djurägare har börjat fråga om pris hos veterinären innan en behandling påbörjas, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder. Beteendeförändringen tros bero på den senaste tidens debatt om ökade kostnader för djurägare, samt att allt fler kunder nyttjar bolagets sjukvårdsupplysningstjänst, Svelands Vårdguide.
En undersökning som Sveland genomförde i september 2023 visade att endast 26 procent av de tillfrågade djurägarna frågade om pris hos veterinären innan en behandling startade. Detta trots att det kan skilja tusentals kronor för veterinärvård beroende på vilken vårdenhet man går till.
Av de som hade låtit genomföra en planerad operation av sitt djur, som kan vara mycket dyrt, jämförde endast 14 procent priser mellan olika veterinärkliniker innan tiden bokades.
Ny undersökning visar beteendeförändring
Nu har Sveland gjort en ny undersökning bland sina kunder. 41 procent svarar nu att de frågade om pris innan en behandling startade. Av de som har låtit genomföra en planerad operation, svarar 36 procent att de jämförde priser mellan olika kliniker innan tiden bokades.
Enligt Linda Kreutz, vd för Sveland Djurförsäkringar, har man inte varit van vid att fråga om pris från humanvården. Men i takt med att frågan om ökade kostnader för djurägare har diskuterats flitigt de senaste åren, har troligtvis allt fler blivit mer medvetna om de stora prisskillnaderna mellan olika kliniker.
Det ökade antalet samtal till Svelands Vårdguide har också bidragit till det förändrade beteendet, tror Linda Kreutz.
– Det är en oroande situation när djuret blir sjukt eller skadar sig och då är det lätt att ringa första bästa veterinär. Det är något alla vi som är djurägare kan relatera till. Men genom kontakten med Svelands Vårdguide, tror jag att många kunder har förstått vikten av att göra medvetna val i vården av sina djur, säger hon.
Sveland har sett en lucka
Genom Svelands Vårdguide får kunderna inte bara hjälp med att avgöra om de behöver uppsöka veterinärvård eller om de kan avvakta och vårda djuret hemma. De får också hjälp med att hitta rätt klinik för djurets specifika tillstånd.
– Kundernas behov av stöd i sitt djurägande i form av sjukvårdsrådgivning och hjälp med att bedöma behovet av veterinärvård är stort. Vi är ett kundägt djurförsäkringsbolag och att hjälpa våra kunder med detta är något vi alla vinner på, säger Linda Kreutz.
Skillnad april 2025 jämfört med september 2023:
Senast du besökte en veterinär, frågade du om pris på veterinärvården innan behandlingen påbörjades?
2025: Ja 41 procent. Nej 59 procent.
2023: Ja 26 procent. Nej 74 procent.
Vid planerad operation: jämförde du priser mellan olika veterinärkliniker innan du bokade tid?
2025: Ja 36 procent. Nej 64 procent.
2023: Ja 14 procent. Nej 86 procent.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under april månad 2025 och gick ut till slumpmässigt utvalda kunder hos Sveland. Cirka 300 personer svarade på undersökningen.
Källa: Sveland