Digital vårdguide minskar onödiga veterinärbesök
Nästan hälften av djurägarna som använde Svelands Vårdguide kunde vårda sitt djur hemma. Foto: Adobe Stock
En ny undersökning från Sveland Djurförsäkringar visar att digital rådgivning kan bidra till en mer effektiv djursjukvård. När djurägare får tidiga råd kan fler vårdas hemma eller vänta till ordinarie öppettider – vilket frigör resurser till de djur som behöver akut veterinärkontakt.
Enligt undersökningen, där cirka 950 kunder deltog, uppger hela 87 procent att de undvikit onödiga kostnader genom att använda Svelands Vårdguide, en digital tjänst som kan liknas vid 1177 för djur.
•45 procent fick hemvårdsråd och kunde avvakta utan att belasta kliniken.
•22 procent kunde vänta till ordinarie öppettider och fick ett billigare veterinärbesök.
•20 procent hänvisades till akutvård – vilket förhindrade att tillstånd förvärrades och krävde dyrare behandling.
– När djurägare får hjälp att bedöma vårdbehovet sparar det resurser och gör att de djur som verkligen behöver en veterinär kommer fram snabbare, säger Linda Kreutz, vd för Sveland Djurförsäkringar.
Snabb bedömning av djurets tillstånd
Emma Kaipak, leg. veterinär och ansvarig för Svelands Vårdguide, anser att det finns stor potential i den digitala djursjukvården.
– Genom rådgivning via telefon och ibland videosamtal kan vi snabbt avgöra om det rör sig om ett akut fall, en specialistremiss eller om det räcker med hemvård. Det gör att fler djur får rätt vård på rätt nivå och att vården blir mer hållbar, säger Emma Kaipak, legitimerad veterinär och ansvarig för Svelands Vårdguide.
