SKI: Kraftigt tapp i kundnöjdhet för djurförsäkringsbolagen
Stora tapp i kundnöjdhet för djurförsäkringsbolagen – enligt SKI 2025 upplever många djurägare att service och bemötande försämrats. Foto: Adobe Stock
Djurägarnas förtroende för sina försäkringsbolag minskar kraftigt. Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) 2025 tappar djurförsäkringsbranschen nästan tio enheter i kundnöjdhet – det största fallet bland årets försäkringsstudier. Ökade kostnader, färre personliga kontakter och höjda premier ligger bakom utvecklingen.
Förra året var djurförsäkring det högst rankade försäkringssegmentet i Sverige. I år har bilden förändrats drastiskt. Enligt SKI:s nya rapport är branschen nu den med lägst kundnöjdhet bland alla försäkringskategorier. Samtliga aktörer backar, och framför allt de tre största bolagen drar ner snittet.
De främsta orsakerna till nedgången är stigande vårdkostnader, ökade premier och minskad personlig kontakt. En större andel kunder upplever att försäkringen inte längre motsvarar vad den kostar, och klagomålen har ökat tydligt jämfört med tidigare år.
Lever inte upp till förväntningar
– Det här är ett av de största fallen vi sett i en enskild bransch på länge. Djurägare är engagerade kunder som ställer höga krav, och just därför blir effekten så stor när branschen inte lever upp till deras förväntningar, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.
Sveland Djurförsäkringar placerar sig på en andraplats totalt och får högst betyg för service och kompetens i skadereglering. Bolaget är också den aktör som tappar minst i kundnöjdhet jämfört med föregående år.
– Vi är väldigt glada och stolta över resultatet. Det visar att vårt fokus på att möta varje kund med engagemang och förståelse gör skillnad. För oss handlar skadereglering inte bara om processer, utan om omtanke och trygghet för både djurägare och djur, säger Linda Kreutz, vd på Sveland Djurförsäkringar.

Källa: SKI
Dialogen har hjälpt
Enligt Sveland har de satsar på förbättrad kunddialog och utvecklade digitala tjänster. Bolagets vårdguide hjälper djurägare att snabbt hitta rätt vård och få stöd redan innan ett ärende utvecklas till en skada – något som uppskattas i en tid då personliga kontakter blivit färre.
– Vår ambition är att varje kund ska känna sig sedd och förstådd, även när något oväntat inträffar. Det är i de stunderna vårt löfte om trygghet sätts på prov, säger Linda Kreutz.
Sveland menar att kombinationen av digital tillgänglighet och personligt bemötande är avgörande för att skapa förtroende – inte minst i en bransch där försäkringarna ofta berör känslomässiga situationer för djurägare och veterinärer.
