FirstVet håller öppet dygnet runt

FirstVet håller öppet dygnet runt

Samtalen från djurägare till den digitala veterinärtjänsten FirstVet har ökat med 30 procent under coronakrisen. Därför inför FirstVet nu rådgivning dygnet runt, enligt ett pressmeddelande.

Anledningen till den kraftigt ökade samtalsfrekvensen är att många djurägare sitter i karantän eller ingår i riskgrupper och saknar möjlighet att bege sig till veterinärklinik. De senaste veckornas ökande antal samtal ser inte ut att stanna av, skriver FirstVet.

– Vi har dagligen kontakt med äldre djurägare som är ensamma och oroliga. Vi vill göra vad vi kan för att stötta dem i dessa tuffa tider och med ökad tillgänglighet får vi chans att hjälpa fler, säger David Prien, grundare och vd på FirstVet.

Digital veterinärvård lämpar sig för en första bedömning och många blir hjälpta genom råd för egenvård i hemmet. Om ett fysiskt veterinärbesök bedöms vara nödvändigt hjälper FirstVet till med remiss till de veterinärkliniker i närområdet som har öppet. Som en direkt följd av coronapandemin har tjänsten inrättat en ny samordnande rutin där man har kontakt med över 600 veterinärkliniker i landet, i syfte att fördela remisser och ärenden till de platser som kan ta emot djuren.

–Vi försöker avlasta de kliniker och djursjukhus som nu har hög belastning och samtidigt hjälpa till att fördela patienterna till dem som har lediga tider, säger Caroline Caldemar, chefsveterinär på FirstVet.

Källa: FirstVet