FirstVet samordnar remissförfarandet på plattform för humanvård
FirstVet, Folksam och Boka Doktorn startar ett pilotprojekt där djurägare får hjälp att boka tid på veterinärklinik. Detta är första gången som en central vårdplanering för husdjur testas i Sverige, heter det i ett pressmeddelande.
–På det här sättet får vi till en central remissfunktion. I stället för att bara hänvisa djurägare till kliniker som kanske är stängda eller som de har svårt att komma fram till, bokar vi en tid direkt i samråd med kliniken i klinikens bokningssystem och ser till att alla journaler finns med, säger David Prien, vd för FirstVet.
Det nya projektet beskrivs som djursjukvårdens 1177 Vårdguiden. I dag finns ingen motsvarighet till central vårdplanering och triagering av djur, utan djurägare behöver själva förstå vad som kan göras och navigera i djursjukvården.
Eventuell remiss till veterinärklinik sker i videosamtalet mellan FirstVet och djurägaren, via Boka Doktorns plattform. FirstVet har möjlighet att remittera till alla veterinärkliniker i landet, och säger sig alltid ge oberoende råd.
Pilotprojektet gäller i första hand djur som är försäkrade hos Folksam i några upptagningsområden. Målet är att fånga upp 300 remisser under pilotprojektets första fas. Om testet slår väl ut är ambitionen att utveckla detta till en helomfattande vårdplanering och rådgivning för försäkrade svenska husdjur.
–För Folksam är det viktigt att erbjuda adekvat djurvård i rätt tid och till rätt pris. Alla parter tjänar på att ännu fler aktörer är med, så vår målsättning är att fler försäkringsbolag och veterinärkliniker ska ansluta sig när denna pilot är avslutad, säger Camilla Ankelstam, affärschef Djurförsäkringar, Folksam.
Boka Doktorn är en samarbetsplattform för beställare och utförare av privat försäkringssjukvård på humansidan.
Text: Ingrid Kindahl