Agria lanserar bokningstjänst för djurägare som söker veterinär

Agria Djurförsäkring lanserar en bokningstjänst för djurägare som vill ha hjälp med att boka veterinärbesök. Tanken är att dirigera kunderna till rätt vårdnivå och därigenom skapa ”långsiktigt hållbara veterinärvårdskostnader”, enligt Agrias vd.

Bokningstjänsten erbjuds via appen Agria Vårdguide för djur som bedöms vara i behov av att träffa en fysisk veterinär efter digital veterinärvårdsrådgivning.

En färsk enkätundersökning* visar att tre av fyra hundägare vill ha hjälp med att boka veterinärbesök. Bokningstjänsten finns tillgänglig för häst, hund, katt, smådjur samt lantbruksdjur.

–Med vår nya bokningstjänst kan vi hjälpa djurägare att få tillgång till vård på rätt nivå till vid rätt tidpunkt. Tillsammans med våra kunder strävar vi efter långsiktigt hållbara veterinärvårdskostnader. Det tror jag att många djurägare efterfrågar idag, säger Agnes Fabricius, vd i Agria Djurförsäkring.

I dagsläget rekommenderar Agria hälften av djurägarna som kontaktar Agria Vårdguide för digital veterinärvårdsrådgivning att ta djuret till en fysisk klinik för vidare undersökning. Med bokningstjänsten hjälper Agria djurägare att matcha djurens vårdbehov mot tillgängliga tider hos lämpliga kliniker och djursjukhus. Den nya bokningstjänsten gynnar även kliniker som exempelvis är hårt belastade under helger när många djurägare åker in akut, trots att djurets skada inte kräver akut vård.

Upplägget med bokningstjänsten har utvecklats utifrån vårdkedjan inom humanvården där exempelvis en enklare öroninflammation behandlas på närmsta vårdcentral, medan allvarligare skador och sjukdomar kräver mer avancerad vård på jouröppna akutmottagningar eller hos specialistläkare.

På liknande sätt kan djursjukvårdens vårdkedja effektiviseras – en mindre skada eller sjukdom kan oftast behandlas på en mindre klinik under ett bokat möte på en vardag. Medan en mer omfattande skada kräver en avancerad klinik med specialistkompetens, teknisk utrustning och jouröppet. I slutändan innebär det att kostnaden för veterinärvård blir mer relevant utifrån den aktuella diagnosen.

I ett första steg ingår runt 200 kliniker från tolv olika veterinärvårdsföretag som Distriktsveterinärerna, Mälaren hästklinik och Evidensia Djursjukvård i samarbetet, och på sikt vill Agria att ännu fler ska anslutas i hela landet. Fördelen för klinikerna är att de avlastas administrativt och får hjälp att fylla tider där det finns kapacitet, samtidigt som trycket minskar på hårt belastade tider.

Bokningstjänsten är en del av appen Agria Vårdguide som är gratis att ladda ned och erbjuder kostnadsfri veterinärvårdsrådgivning för Agrias kunder.

*310 hundägare medverkade i enkätundersökningen som genomfördes av Xtreme på uppdrag av Agria Djurförsäkring.

Källa: Agria