Ny telefonguide bemannas av djursjukskötare eller djurvårdare

Ny telefonguide bemannas av djursjukskötare eller djurvårdare
Nu lanseras 2288 – Djurens vårdguide, en telefonrådgivning som bemannas av en leg djursjukskötare eller djurvårdare. Företaget är helägt dotterbolag till videoveterinären FirstVet. Tillsammans med försäkringsbolag och djurkliniker erbjuds oberoende och kostnadsfri hjälp till djurägare via telefon. Numret att lägga in i mobilen är 90 228.

Syftet är att förenkla valet bland befintliga vårderbjudanden för djurägare. Genom en oberoende kliniklistning och ett samarbete med försäkringsbolagen Folksam, Sveland och Moderna vill 2288 – Djurens vårdguide även öka transparensen mellan parterna.

– 2288 – Djurens vårdguide finns till för alla Sveriges djurägare och agerar som en första kontaktpunkt i vårdkedjan. Vi vill vägleda djurägare och hjälpa dem att fatta rätt beslut i vad som ofta är en svårnavigerad process. Alla är välkomna att kontakta oss. Med 2288 – Djurens vårdguide hoppas vi även kunna öka transparensen och förtroendet mellan djurägare, veterinärkliniker och försäkringsbolag., säger Max Adler, vd på 2288 – Djurens vårdguide.

Tjänsten är öppen för alla katt- och hundägare, oavsett försäkringsbolag. Alla är välkomna att ringa 90 228. En legitimerad djursjukskötare eller djurvårdare svarar på samtalen och lyssnar på beskrivning av symtom och problem. Baserat på det görs en bedömning av vilken sorts hjälp djuret behöver och djurägaren får råd om en lämplig åtgärd. Om det bedöms att kunden behöver vidare rådgivning av en veterinär får djurägare hjälp till ett digitalt vårdmöte. Eller om det bedöms att kunden behöver fysisk vård på klinik får djurägaren en lista på lämpliga veterinärkliniker.

Den oberoende kliniklistningen innebär att 2288 – Djurens vårdguide listar kliniker i Sverige utifrån deras kunskapsområden, resurser och geografiska läge – allt för att djurägaren ska få en tydligare bild av olika vårderbjudanden och den bästa tänkbara vården för sitt djur. 2288 – Djurens vårdguide gör även en prisjämförelse bland samtliga kliniker för att djurägaren ska få en ökad förståelse för att olika vård kostar olika mycket, beroende på specialistgrad och omfattning. Detta för att öka transparensen mellan djurägare, försäkringsbolag och kliniker.

– En annan effekt är att vi genom professionella råd om rätt vård vid rätt tid kan undvika att akutplatser upptas av djur som inte är i akut behov av vård utan som skulle må bättre av en annan åtgärd, samtidigt som klinikernas telefonlinjer inte överbelastas, säger Max Adler.

· 2288 – Djurens vårdguide har öppet 8–20 helgfria vardagar.

· Alla katt- och hundägare kan ringa telefonnummer 90 228.

Källa: 2288 Djurens vårdguide