Ny försäkringsuppstickare ska minska antalet veterinärbesök

Ny försäkringsuppstickare ska minska antalet veterinärbesök

I somras lanserades det digitala försäkringsbolaget Lassie, som satsar på preventiv vård för hundar och katter. Över 70 procent av kunderna uppges ha undvikit veterinärbesök tack vare tjänsten.

Medgrundare och operativ chef på Lassie är Sophie Wilkinson, som har en lång erfarenhet som chef för djurförsäkringar på If. Enligt DI Digital tyckte hon att branschen stod stilla och att djurägare sökte veterinär, när de egentligen hade kunnat förebygga skadorna. Även Hedda Båverud Olsson, i dag vd på Lassie, hade idén med en preventiv försäkringsförmedlare, och det var hon som fick med sig Sophie Wilkinson och tekniska chefen Johan Jönsson till det nya bolaget.

Idén är att förse djurägarna med en app med rådgivande tjänster som gör att oplanerade besök kan undvikas. Genom spelifieringsfunktioner, som att gå kurser i Lassies app, svara på quiz och läsa artiklar, tjänar användaren poäng som sänker premien på försäkringen.

”Då slipper också kunden höga självrisker inklusive den egna rörliga självrisken som ligger på 15-25 procent av räkningen”, säger Sophie Wilkinson till DI Digital.

För att möta efterfrågan tar bolaget nu in 20 miljoner kronor i en investering som leds av det finska riskkapitalbolaget Inventures svenska del. Riskkapitalfonden Passion Capital som drivs av den amerikanska riskkapitalisten Eileen Burbidge, deltar i emissionen, liksom affärsängeln Josefin Landgård och Creandum-medgrundaren Stefan Lindeberg. Båda har investerat i Lassie tidigare. Pengarna ska användas för att utöka antalet anställda från dagens nio personer. Bolaget ska också lansera sin tjänst på en ny marknad, men vilken vill man inte säga än.

”Vi kan redan se att över 70 procent av våra kunder har kunnat stanna hemma istället för att åka in till en veterinärklinik med hjälp av vår app och tjänster vi erbjuder. Det gör att de sparar pengar och vi minskar trycket med onödiga veterinärbesök”, säger Hedda Båverud Olsson.

Källa: DI Digital