74 procent av kunderna frågar inte efter pris

74 procent av kunderna frågar inte efter pris

Det kan skilja tusentals kronor för veterinärvård av samma skada eller sjukdom beroende på vilken klinik en djurägare besöker. Trots det frågar en majoritet inte om pris innan en behandling startar, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.

74 procent av djurägarna svarar att de inte frågade om pris innan behandlingen startade. Av dem som hade låtit genomföra en planerad operation av sitt djur jämförde endast 14 procent priser mellan olika veterinärkliniker innan tiden bokades.

– Man är inte van vid detta från humanvården. Dessutom är det en oroande situation när djuret blir sjukt eller skadar sig och då är det lätt att ringa första bästa veterinär. Det är något alla vi som är djurägare kan relatera till. Men om situationen inte är akut och möjligheten finns, kan det vara en god idé att fråga om pris hos olika veterinärkliniker och sedan jämföra, säger Linda Kreutz, vd för Sveland Djurförsäkringar.

Faktorer som kan bidra till de stora prisskillnaderna vid samma diagnos är bland annat storleken på klinikerna, deras geografiska lägen, vilken behandlingsform som väljs och vilka specialkompetenser de kan erbjuda. Om något oförutsett händer under en operation eller om en skada visar sig vara mer omfattande än vad man trott från början, kan det också påverka priset. Det gäller även för akuta tillstånd som sker under jourtid.

Skadekvitton som kom in till Sveland Djurförsäkringar mellan januari och juni i år, visar att medelkostnaden för en planerad operation på en hund med en korsbandsruptur låg på drygt 25 000 kronor. Den högsta kostnaden för samma behandling under perioden låg på nästan 60 000 kronor.

Medelkostnaden för en abscess på katt låg på 2 500 kronor jämfört med den dyraste som kostade upp emot 10 000 kronor.

Statistik från Svelands egen sjukvårdsupplysning för djur, Svelands Vårdguide, visar att cirka var tredje kund som ringer inte behöver uppsöka veterinär.

Undersökningen som Sveland gjorde vände sig till de kunder som hade uppsökt veterinär de senaste tolv månaderna och pågick mellan den 15 och den 22 augusti. Drygt 1 100 personer svarade på undersökningen.

Källa och bilden är en genrebild