Prevet satsar på marknadsföring och smådjur

Prevet satsar på marknadsföring och smådjur

Prevet, journalappen för häst, tar in 15 miljoner kronor för att marknadsföra sin app på allvar. Nu ska man också satsa på smådjur. Det skriver Dagens Industri.

Prevet är en app för att kontinuerligt logga information husdjurens skötsel och sjukvård. Djurägare kan använda appen för att upprätta en journal och där logga vaccinationer, provtagningar och dokumentera djurets utveckling. Det underlättar för en veterinär när djuret behöver vård.

”Veterinärkostnaderna har vuxit med över 40 procent de senaste sju åren, vilket till stor del beror på bristande dokumentation”, säger Jenny Gagnér, vd för och grundare av Prevet till DI.

Än så länge vänder sig Prevet främst till hästägare, eftersom information om hästar tenderar att följa ägarna snarare än hästarna vilket kan leda till bristande underlag den dag hästen behöver veterinärvård.

Sedan tidigare har Prevet ett samarbete med Folksam som sänker premien för de kunder som använder Prevet. Samarbete finns också med veterinärappen Firstvet.

Nu får Prevet ett nytt kapitaltillskott på 15 miljoner kronor. Bland investerarna finns SLU Holding, Almi Invest, läkaren och storägaren i biotech-bolaget Genovis Mikael Lönn och den Uppsala-fonden Linnéa Capital. Investeringsbolaget Nascent Invest är också med.

För pengarna planerar Prevet att dra i gång marknadsföringen av sin tjänst på allvar.

”Nu är det dags att satsa järnet på sälj och marknad. Det är alltid aktuellt att göra det, men nu har vi inget att skylla på längre”, säger Jenny Gagnér till DI.

Bolagets första app för hästar har den närmare 10 000 registrerade användare. 30 procent av dem är aktiva på månadsbasis. Snart lanseras Prevet Hundjournal, Prevet Kattjournal och kombinationstjänsten Prevet Family.

Källa: DI Bild: SLU Holding