Folksams sexpunktslista mot djursjukvården

Folksams sexpunktslista mot djursjukvården

Folksams vd Jens Henriksson har gjort en sexpunktslista för att bekämpa vad han anser vara skenande priser inom djursjukvården. Det berättade han på ett seminarium om djurförsäkringar.

För ett par veckor sedan rasade Jens Henriksson i Dagens Industri. Han ansåg att de två kedjorna AniCura och Evidensia har drivit upp priserna inom djursjukvården. Därmed har Folksams skadekostnader för djurförsäkringar rakat i höjden.

Priserna inom djursjukvården debatterades på ett seminarium om djurförsäkringar anordnat av mediaföretaget Risk & Försäkring. Där bekräftade Jens Henriksson att han faktiskt hade ”rasat”, och nu presenterade han en åtgärdslista i sex punkter som Folksam riktar mot djursjukvården:

1. Transparens.

– Jag tänker prata om priserna, och har redan börjat, sa Jens Henriksson.

2. Träffa avtal med leverantörer för att få till bättre priser.

– Vi har redan påbörjat sådana diskussioner.

3. Nudge – det vill säga knuffa kunderna i en viss riktning.

– Vi får ofta frågan från våra kunder om vem de ska vända sig till, och vi ska nog börja ge tips.

4. Tariffer liknande dem som finns i den amerikanska humanvården, där varje moment i vården är prissatt.

5. Utesluta ett antal aktörer.

– Vi kan säga att just de här (klinikerna) täcks inte av vår försäkring.

6. Starta eget bolag.

– Den vägen vill jag inte gå. Folksam har tidigare haft egna bilverkstäder, men det har inte fungerat bra. Djursjukvård är inte vår kärnverksamhet.

Punkterna ligger i ”eskalationsordning” och i realiteten arbetar Folksam i dag med punkterna 1-3.

Jens Henriksson ansåg sig ha belägg för att ”folk känner sig uppskörtade” av djursjukvården och hänvisade bland annat till den analys som Folksams utredare har gjort på basis av en prisjämförelse mellan ett antal enklare behandlingar.

En av de förklaringar som branschen ger till prishöjningarna de senaste åren är att veterinärmedicinen utvecklas snabbt och att djurägarna efterfrågar de nya och mer avancerade behandlingarna. På frågan om hur han ser på kvalitetsaspekten erkände Jens Henriksson utan omsvep att han inte har tagit med den, därför att kvalitet är ”svårt att mäta”.

– Det kan ligga något i den argumentationen, men höjningar på 40 procent hos de två aktörer som ägs av riskkapitalister kan inte vara en tillfällighet, dundrade han.

Svensk Djursjukvårds generalsekreterare Maria Lundvall efterlyste mer samarbete mellan branschen och försäkringsbolagen och påpekade att försäkringsbolagen inte måste ersätta allt. Men att det är viktigt att kommunikationen djurägare-veterinär-försäkringsbolag är rak och tydlig, så att alla vet vad som gäller.

Agrias vd Birger Lövgren lovade för sin del att han inte tänkte ansluta sig till Jens Henrikssons sexpunktsprogram.

– Vi har inga ambitioner i den vägen. Våra kunder ska kunna välja klinik själva. Men om vi skulle tvingas in på ett sånt spår – ja, då är det så, sa han.

Inte heller Anette Henriksson, vd för Svelands djurförsäkringar, såg det som en framkomlig väg att tvinga kunderna till vissa kliniker.

Text: Ingrid Kindahl