Djurägare tröga ta till sig digital veterinärvårdsrådgivning

Djurägare tröga ta till sig digital veterinärvårdsrådgivning

En färsk Novus-undersökning från Agria Djurförsäkring och Svenska Kennelklubben visar att endast 6 procent av hundägarna kontaktade digital veterinärvårdsrådgivning i första hand, medan 63 procent åkte direkt till en fysisk veterinärvårdsklinik.

Att besöka en digital läkare blir allt vanligare bland krassliga svenskar, men för bara några år sedan var det inte lika självklart. Precis så är det för många djurägare som ännu inte har anammat digital veterinärvårdsrådgivning.

– Långt ifrån alla skador och sjukdomar hos våra husdjur behöver behandlas på en fysisk veterinärklinik, många enklare skador kan tas hand om i hemmet efter veterinärrådgivning. För djurägare kan det vara svårt att bedöma djurets vårdbehov, därför är jag glad att Agria är först ut med möjligheten att erbjuda djuren sjukvårdsupplysning och hjälpa djurägare att boka in veterinärvårdsbesöket, säger Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring.

Att vända sig till en digital veterinärvårdsrådgivning när djuret har en enklare skada eller sjukdom är en bra början för en första bedömning av djurets vårdbehov. I många fall kan djuret behandlas i hemmet, medan runt sextio procent av djurägarna som kontaktar Agria Vårdguide blir hänvisade till en fysisk klinik för ytterligare vård. Här hjälper Agria till och bokar in besöket på en lämplig klinik. Vid allvarligare skador ska djurägaren omgående kontakta en fysisk veterinärklinik.

De vanligaste diagnoserna vid digital veterinärvårdsrådgivning via appen Agria Vårdguide är:

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Agria Djurförsäkring och Svenska Kennelklubben och är den femte studien under en tjugofem års period. Totalt gjordes 9 310 intervjuer i Sverige. Bland dessa finns 1 895 kattägare som har svarat för 2 918 katter.

Källa: Agria