Kongahälla låser upp för stamkunder dygnet runt

Kongahälla låser upp för stamkunder dygnet runt

Kongahälla Djursjukvård, norr om Göteborg, har sedan tidigare en personalfri butik där kunderna själva scannar och betalar sina varor. Nu blir butiken tillgänglig för stamkunder dygnet runt.

Den personalfria butiken infördes redan för flera år sedan, och enligt klinikens delägare Anders Axén Krüger har det fungerat mycket bra. Butiken ligger med egen ingång i anslutning till kliniken.

–Från och med i dag kan våra kunder registrera sig, skriva på ett avtal och sedan få ut en nyckelbricka och en kod. Då kan de gå in precis när de vill, köpa det de behöver, blippa och betala. Kolla gärna in vår film Facebook, säger han.

Han har sett ett behov av dygnetruntservice, eftersom många kunder rycker dörren fem minuter innan kliniken stänger för att köpa vanligt foder eller specialfoder mot diarré eller andra sjukdomstillstånd. Nu slipper de det.

Men visst ställer systemet en del krav på kunden, som måste komma ihåg vilka varor de har köpt tidigare. Ingen personal finns på plats för att hjälpa till.

Anders Axén Krüger uppger att investeringen för den hård- och mjukvara som behövs ligger på omkring 150 000-175 000 kronor, alltså utöver den utrustning han redan hade med scanner och betalsystem.

–Jag är inte säker på att alls tjäna in den här senaste delen, utan ser det mer som en service till djurägarna. Scannern däremot, har vi tjänat in många gånger om.

Text Ingrid Kindahl Foto Kongahälla Djursjukvård